Některé tiskárny jsou malé, některé větší, některé dokonce hodně velké, a pak jsou polygrafické provozy „formátu XL“. Mezi takové patří také přední evropský producent knih, českotěšínská tiskárna FINIDR. Co znamená „tiskárna formátu XL“? Není to pouze otázka velikosti firmy, obratu a počtu zaměstnanců. Jde o technologickou úroveň, strategii, celkový koncept a přístup k podnikání. Z tohoto pohledu FINIDR splňuje kritéria… Jsou to již více než dva roky, co se vedení FINIDRu rozhodlo provést důkladnou analýzu jak interních procesů, tak situace na trhu, na jejíchž základech učinilo strategická rozhodnutí. Jedním z nich byla investice do nejmodernější tiskové technologie archového ofsetu v podobě postupného pořízení dvou strojů Speedmaster XL 106. V rozhovoru s majitelem a ředitelem společnosti FINIDR, s.r.o., Ing. Jaroslavem Drahošem, jsme zmapovali vývoj a změny, které nastaly přechodem na tiskové stroje Heidelberg Speedmaster Xl.
Pane Drahoši, mohl byste krátce nastínit cestu, která vás dovedla až k investicím do tiskových strojů Speedmaster XL 106?
Již v roce 2006 jsme hledali technologické řešení pro nárůst kapacity knižní výroby. Zároveň jsme kladli veliký důraz na zajištění vysoké kvality a v neposlední řadě musela investice splňovat naši zakázkovou rychloobrátkovost. Potřebovali jsme tedy extrémně produktivní stroj. V té době ale nebyla současná technologie XL pro oboustranný tisk ještě k dispozici, a proto jsme pořídili osmibarvou Heidelberg Speedmaster SM 102 s obracením.
Důležitým momentem byl ale ve vašich strategických plánech veletrh drupa 2008, že?
Ano, pečlivě jsme sledovali, kam se vývoj v archovém ofsetu posouvá, a na drupě jsme se poprvé výrazněji setkali s nastupujícím fenoménem tiskových strojů XL. Jako výrobce knih potřebujeme stroje s obracecím zařízením. Sledování vývoje u Heidelbergu, ale také pečlivá analýza dat z vlastní tvorby nás v následujících letech dovedly k momentu rozhodnutí – buď pořídit nový stroj řady Speedmaster SM nebo prozkoumat benefity Speedmasteru XL. Nejraději bychom v té době pořídili model Speedmaster CD, pokud by se vyráběl také ve verzi s obracením. S tímto modelem jsme totiž měli nejlepší zkušenosti – Speedmaster CD 102 nám věrně sloužil od roku 2000.
Detailně jste se tedy začali zajímat o stroje XL. Jaký byl další postup?
Protože jsme stroje Speedmaster XL z praxe neznali, informací jsme měli dostatek. Společně s Heidelbergem jsme podrobili náš investiční záměr tzv. business analýze – tedy hloubkovému vyhodnocení parametrů výroby, možností jejího nárůstu jak v tisku, tak v knihárně. Tato analýza simulovala možné scénáře při pořízení různých tiskových strojů a na základě porovnání dat ze světových instalací nám ukázala, že Speedmaster XL je pro FINIDR optimálním řešením. V roce 2012 jsme tedy s velkým očekáváním pořídili Heidelberg Speedmaster XL 105-8-P, tedy osmibarvou tiskový stroj s obracením.
Splnil nový stroj vaše očekávání?
Od nového stroje jsme očekávali udržení vysoké stability výroby, stejnou nebo lepší kvalitu tisku a nárůst výkonnosti a celkové výrobní kapacity. S odstupem času musím naše rozhodnutí hodnotit pozitivně. Po dvou letech provozu jsme na stroji Speedmaster XL 105-8-P potiskli asi 73 miliónů archů oboustranně.
… tím ale posilování tiskových kapacit ve FINIDRu neskončilo?
Mimořádné zkušenosti s prvním Speedmasterem Xl nás již po roce dovedly k rozhodnutí pořídit do našeho provozu ještě jeden tento tiskových stroj. V roce 2013 jsme tedy pořídili stroj Speedmaster XL 106 s obracením s rychlostí 18000 archů oboustranně za hodinu. Byla to novnka Heidelbergu z drupy 2012. Pro snížení nákladů na papír byl tentokrát stroj doplněn ještě o Cut-Star – odvíječ papíru z rle s archovačkou. No a stroj je opět perfektní. Nebo je snad 42 miliónů oboustranně potištěných archů za rok a půl málo?
To jsou úctyhodná čísla. Jste tedy s vaším strategickým rozhodnutím spokojen?
Závěry business analýzy, která pořízení strojů předcházela, byly překonány a nárůst výroby se blíží k 50%. Zlepšila se kvalita tisku a možnosti následného zpracování tiskovin. Provoz takto složitých technologií plných elektroniky a senzorů v extrémních produkčních rychlostech ale přináší úskalí. Především v sezónním období, kdy stroje jedou prakticky non-stop, se občas stane, že některé části stroje naše nároky nevydrží a je nutný servisní zásah. Ale zde musím na druhou stranu zmínit, že české zastoupení Heidelbergu se nám snaží vycházet maximálně vstříc a i v mimořádných situacích si ví se servisem rady.
Zdroj: Heidelberg 1/2015